آغاز برداشت محصول چغندر قند از ۲۵ شهریورماه در آذربایجان غربی / پیش بینی تولید بیش از یک میلیون و 800 هزار تن چغندر قند از مزارع استان

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی، جلسه کمیته پیگیری مسائل و مشکلات چعندرقند استان به منظور تعیین زمان برداشت چغندرقند، برنامه ریزی جهت خرید محصول و تعیین ناظرین عیار سنجی ، با حضور معاونت بهبود تولیدات گیاهی و مدیر و کارشناسان زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان، نماینده استانداری و هواشناسی، نماینده مرکز تحقیقات کشاورزی و نظام مهندسی کشاورزی، مدیران جهاد کشاورزی و مدیران عامل کارخانجات قند استان و دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان و رییس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی پیرانشهر به عنوان نماینده چغندرکاران در روز دوشنبه 17 شهریور 99 در سالن جلسات ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی استان برگزار شد.
اکبر کرامتی در این جلسه افزود: در سال زراعی جاری حدود ۳۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت محصول چغندر قند رفته است و پیش بینی می شود یک میلیون و 800 هزار تن در شرایط مطلوب محصول چغندر قند از مزارع استان برداشت شود.
کرامتی با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند، خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه بوده است ، ادامه داد: با توجه به کشت ۲۸ هزار و ۲۰۰ هکتار چغندر قند در سال زراعی گذشته، امسال سطح زیر کشت نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافته است و سطح کشت در شمال استان در مقایسه با سال گذشته که در سطح ۲ هزار و ۵۹۲ هکتار بوده در حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجانغربی با اشاره به اهمیت توسعه کشت نشایی چغندرقند در جهت کاهش مصرف آب در مزارع اظهار کرد: امسال ۱۱۰ هکتار از مزارع به روش کشت نشایی ویکهزار و 150 هکتار به روش متراکم و مابقی به صورت معمول کشت شده است، کاهش سطح کشت محصولات آببر در کنار حفظ میزان تولید آن از اهداف وزارت جهاد کشاورزی در ترویج این نوع کشت است.
وی همچنین افزود: در راستای اجرای سیاستهای ستاد احیای دریاچه ارومیه، سطح زیر کشت محصول آب بر چعندرقند در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از سطح ۲۰ هزار هکتاری در سال ۹۲ به ۱۳ هزار هکتار در سال جاری کاهش یافته است .
کرامتی با بیان اینکه تاکنون 683 هکتار از مزارع چغندر قند استان به نوار تیپ مجهز شده است ، بیان کرد: میزان سطح زیر کشت چغندرقند امسال بر اساس قراردادهای بین کارخانههای قند و چغندرکاران منعقد شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان خاطر نشان کرد: ۵۳ درصد از سطح کشت مزارع چغندرقند به صورت آبیاری بارانی و ۲ درصد به صورت نوار تیپ و ۴۵ درصد از سطوح کشت به صورت نشتی آبیاری می شود.
کرامتی با بیان اینکه کارخانجات سعی کنند با راهکارهای تشویقی مطالبات چغندرکاران را در اسرع وقت پرداخت کنند، افزود: ۵۰ درصد بهای چغندرقند تحویلی به هر پیمانکار ۱۵ روز پس از تحویل کل پیمان پرداخت میشود و ۵۰ درصد مابقی نیز بعد از اتمام بهرهبرداری هر کارخانه قند پرداخت می شود.
وی از کارخانجات قند استان درخواست کرد تا در مورد رویه افت زنی و موضوع عدم خروج محصول از استان اهتمام کافی و وحدت رویه را با همدیگر داشته باشند.
این مسئول بیان کرد: نیاز است برای ناظرین عیار سنجی در آزمایشگاه کارخانه ها ،یک دوره آموزشی تا شروع برداشت برگزار شود و کارخانه داران نیز از هم اکنون زیر ساخت های لازم برای توسعه کشت متراکم این محصول در استان را برای سال زراعی جدید فراهمکنند.
کرامتی بر لزوم افزایش آگاهی کشاورزان برای مصرف کودهای زیستی و استفاده از روش های نوین کنترل مصرف سموم شیمایی اعم از محلول پاشی کودهای مورد نیاز مزارع در جهت کاهش هزینه های تولید تاکید کرد و گفت :باید از هم اکنون برنامه ریزی لازم برای برگزاری دوره های آموزشی در این زمینه توسط مدیریت ترویج کشاورزی با حضور کشاورزان پیشرو انجام گیرد.
وی از افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت تضمینی خرید چغندر از کشاورزان طی سال زراعی جاری خبر داد و اضافه کرد: با تصویب دولت امسال چغندرقند از کشاورزان با نرخ تضمینی کیلویی ۶۵۲ تومان شد که نسبت به رقم ۴۲۳ تومان پارسال نزدیک به ۵۳ درصد افزایش دارد.
در ادامه هر یک مدیران عامل کارخانجات به بیان آمار و ارقام و نتیجه بررسی های میدانی خود در سال جاری پرداخته و سایر حضار نقطه نظرات خود را بیان کردند.
آقای حمزه شیخا به عنوان یکی از بزرگترین چغندرکاران استان و عضو هیات مدیره نظام صنفی پیرانشهر با بیان آنالیز هزینه های تولید این محصول و افزایش چند برابری قیمت کود و نهاده ها بیان کردند :«با توجه به شرایط استان و به منظور ترغیب کشاورزان باید کارخانجات تدابیری را جهت حمایت بیشتر از کشاورزان اتخاذ کنند. به عنوان مثال درخواست ما چغندرکاران اینست که امسال نیز همانند برخی سنوات گذشته اصل شکر تولیدی به جای پول تحویل کشاورزان شود چون قیمت شکر آزاد در بیرون بسیار بالاتر از مبالغی است که کارخانه به کشاورز پرداخت می کند و این خود نوعی حمایت مالی از کشاورز است.»
و خانم محمدزاده ، دبیر اجرایی نظام صنفی استان با بیان اعتراض خود به افزایش قیمت نهاده ها و کود گفت:«متأسفانه با این اقدامات وزارتخانه در سال رونق تولید ما شاهد نابودی تولید هستیم و از کشاورزی که نمی تواند نهاده را تأمین کند چگونه انتظار افزایش تولید داریم. سازمان جهاد کشاورزی استان به عنوان متولی کشاورزان باید جدی به قضیه ورود کرده و نظام صنفی نیز مراتب اعتراض خود را اعلام کرده و در حال پیگیری است.» وی در ادامه با اعلام آمادگی نظام صنفی برای معرفی ناظرین عیارسنجی کارخانجات از سازمان جهاد کشاورزی خواست به جهت هویت بخشی و انسجام بخشی به فعالیت چغندرکاران و حذف واسطه ها و دلالان تدابیری اتخاذ نماید تا چغندرکاران به دریافت پروانه فعالیت نظام صنفی کشاورزی ترغیب گردند.
لازم به ذکر است آذربایجانغربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و دارا بودن پنج کارخانه قند در شهرستانهای ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده همواره در تولید چغندرقند و شکر در کشور در جایگاه برتری قرار داشته و یکی از قطبهای مهم تولید چغندرقند در کشور است.
تسلیت...
ما را در سایت تسلیت دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 83 تاريخ: شنبه 18 بهمن 1399 ساعت: 23:38